понедельник, 30 мая 2016 г.

Україна 1964-1985р.р.



г1


1к
о
м
у
н
і
з
м



с







з3


2о
п
о
з
и
ц
і
я
а

р






с



і5


о

3д2
и
с
и
д
е
н
т
ф6
д

з

е

і
о
е


р

ф
й

4п
а
р
т
о
р
г
а
н
і
з
а
ц
і
я


у7

м

л


х

ц






р
а
о

5р
у
с
и
ф
і4
к
а
ц
і
я
б
л
г

н

т

н


а
і
і

о


ф
н
з
я

к
6п
л
е
н
у
м
і
м





я



з

7с
п
е
к
у
л
я
ц
і
я

а







і


8ц
е
н
т
р
а
л
і
з
а
ц
і
я
і


я









1


1


















3


2




















5




32







6
















4
















7



















5




4





























6


















7





















8
















По горизонталі:
1.     Політична лінія, ідеологія, в основі якої лежить ідея рівності всіх верств населення.
2.     Група осіб усередині певного суспільства, організації, партії. Колектив, який веде політику протидії, опору по відношенню до більшості.
3.     Людина, політичні  погляди якої істотно розходяться з офіційно встановленими в країні, де вона живе.
4.     Місцеве об’єднання членів Комуністичної партії Радянського Союзу.
5.     Запровадження в Україні російської мови, культури тощо.
6.     Назва робочого засідання ЦК КПРС.
7.     Ризикована фінансова дія, що не обіцяє безпеку початкових інвестицій, а також повернення вкладених сум.
8.     Система управління, за якою центральні органи підпорядковують собі місцеві.
По вертикалі
1.     Метод господарювання, що поєднує централізоване керівництво з певною господарсько-оперативною  самостійністю підприємств.
2.     Нестача товарів народного споживання.
3.     Назва 20-річного періоду в історії УРСР за правління Л. І. Брежнєва.
4.     Тривале зростання загального рівня цін, що, відповідно, є свідченням зниження купівельної спроможності.
5.     Організована сукупність ідей у формі міфів, настанов,  гасел, програмних документів партії, філософських концепцій.
6.     Перевага, що віддається формі перед змістом в різних сферах людської діяльності.

7.     Розширення міст та їх ролі у житті населення країни.



ВИПЕРЕДЖАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ ДО ТЕМИ:

Історичний період, який ми будемо вивчати, у різні часи мав різні назви.
-         Період «Розвиненого соціалізму»;
-         Період «Стабілізації політичного, економічного та суспільного життя»;
-         Період «Застою»;
-         Період «Загострення кризи радянської системи».
Як ви бачите ці назви кардинально відрізняються, і навіть суперечать одна одній. Наприкінці вивчення теми дайте відповідь на питання: У які роки період мав дані назви?  Що лягло в основу назви періоду у конкретний час?  З чим пов’язані зміни назви цього періоду? Яка назва більш точно, на вашу думку, характеризує цей історичний період? Яке визначення цього періоду дали б ви?

Анекдот по темі 
При Леніні було як у тунелі – скрізь пітьма, попереду – світло. При Сталіні – як у тролейбусі: один веде, половина сидить, інші трясуться. При Хрущові – як у цирку: один говорить,  всі сміються. При Брежнєві – як у кіно: всі чекають на завершення сеансу.

Що саме, на вашу думку є «завершенням сеансу»?
Які факти, події і явища в УРСР У 1964-1985 рр. давали привід сумніватися у вічності і непохитності комуністичного строю? 




Аби полегшити вивчення даного питання, учитель роздає заздалегідь підготовлені дидактичні картки

Дидактична картка № 1

Етапи періоду застою
 І етап (1965 – 1970) – спроба проведення економічних реформ, які мали б упорядкувати економіку СРСР після «реформаторської гарячки» хрущовського періоду (реформи Косигіна).
ІІ етап (1970 – 1982) – наростання кризи, «консервація» існуючої в СРСР системи.
ІІІ  етап (1982 – 1985) – зміни в партійному керівництві. Усвідомлення кризового стану радянського суспільства.







Дидактична картка2

Структурна криза радянської моделі
 суспільно-політичного розвитку
Економічна криза
Політична криза
Ідеологічна криза
Екологічна криза

Дефіцит товарів

Відмова або повільне запровадження нових технологій

Невисока якість більшості товарів

Продовольча криза; хронічна криза сільського господарства

Прихована інфляція (зростання цін при незмінних розмірах заробітної
плати)
Переважно екстенсивний шлях розвитку економіки

Висока затратність виробництва, енергоємність і матеріалоємність продукції

Воєнні авантюри й нездатність вийти з них (Афганістан, Ефіопія, Ангола тощо)

Нездатність вищого керівництва реагувати на нові тенденції розвитку світу. «Старіння» керівництва

Недієздатність законодавчих органів

Втрата динамічності в розвитку радянської моделі і, відповідно, її привабливості для інших країн

Корупція у вищих ешелонах влади: хабарництво, криміналізація, просування по службовій драбині за принципом знайомства, родинних зв’язків, особистої відданості

Посилення репресій проти інакомислячих

Розчарування в правильності обраного шляху розвитку (побудова комунізму)

Розходження між ідеологічними догмами і реаліями життя

Усвідомлення нереальності досягнення мети побудови комунізму

Зростання дисидентського руху і настроїв у суспільстві;

Посилення ідеологічного тиску на суспільство

Бездумна експлуатація природних ресурсів

Відсутність наукового обґрунтування у розміщенні виробничих потужностей

Руйнування природного середовища, придатного для життя людей (забруднення водоймищ, атмосфери тощо)

Поступова деградація нації (генетичні зміни, зростання дитячих захворювань і народжуваності нездорових дітей, скорочення народжуваності, зростання числа хронічних захворювань тощо).


Дидактична картка3

Керівництво УРСР

Керівники партії
Перші секретарі
ЦК КПУ
Керівники держави
Голови президії Верхо-
вної Ради УРСР
Голови урядів
Голови Ради Міністрів УРСР
Шелест П.
(1963 – 1972)
Щербицький В.
(1972 – 1989)
Ляшко О.
(1969 – 1972)
Грушецький І.
(1972 – 1976)
Ватченко О.
(1976 – 1985)
Шевченко В.
(1985 – 1990)


Казанець І.
(1963 – 1965)
Щербицький В.
(1965 – 1975)
Ляшко О.
(1975 – 1987)

Дидактична  картка № 4

Керівництво СРСР

Керівники партії
Генеральні секретарі ЦК КПРС
(до 1966 р. Перші секретарі)
Керівники держави Голови президії Верхо-вної Ради СРСР
Голови урядів Голови Ради Міні-стрів СРСР
Брежнєв Л.
(1964 – 1982)
Андропов Ю.
(1982 – 1984)
Черненко К.
(1984 – 1985)
Мікоян А.
(1964 – 1965)
Підгорний М.
(1965 – 1977)
Брежнєв Л.
(1977 – 1982)
Андропов Ю.
(1982 – 1984)
Черненко К.
(1984 – 1985)
Косигін О.
(1964 – 1980)
Тихонов М.
(1980 - 1985

Дидактична картка № 5

Дата проведення
З’їзди КПРС
1966 р.
ХХIII
1971 р.
ХХIV
1976 р.
XXV
1981 р.
XXVI





Щоб краще зрозуміти політичну ситуацію в УРСР, ідеологію та відмінності в правління П. Шелеста та В. Щербицького учнів можна розділити на дві групи для виконання наступних завдань:

1)    Одна група читає таблицею та документ №1, інша з № 2;
2)    Шукають спільну групову відповідь на запитання та завдання;
3)    Зачитують вголос документ та відповідь до нього;
4)    Дають історичного характеристику діяча;
5)    Теж саме робить друга група;
6)    Разом з учителем роблять спільні висновки.

Таблиця № 1
Підтримував  розширення прав УРСР 
Описание: Фото_Шелест

Шелест Петро Юхимович (1908-1996) – радянський державний і комуністичний діяч. З 1940 р. на партійній роботі. Учасник змови, внаслідок якої було усунено від влади М. Хрущова.  У 1963-1972 – перший секретар ЦК КПУ. У 1972 підданий критиці за книгу «Україно наша Радянська». Переведений на роботу до Москви. В 1972-1973 – заступник Голови Ради Міністрів СРСР. Член президії, політбюро ЦК КПРС в 1964-1973. Герой Соціалістичної Праці.
                                                                                               
Позитивні риси
Підтримка реформ М. Хрущова на початковому етапі. Виступав за розширення прав УРСР у внутрішній та зовнішній політиці. Підтримка  поміркованої українізації (переведення вищої школи на українську мову викладання, спроба українізувати управлінський апарат тощо). Видання  книги «Україно наша Радянська» з екскурсом у героїчне минуле країни.
Негативні риси
Участь в усуненні М. Хрущова від влади. Засудження політики десталінізації. Участь у боротьбі з дисидентським рухом. Активна підтримка збройної інтервенції військ Варшавського договору у Чехо-Словаччину. Авторитарний стиль  керівництва.

Звільнення  П. Шелеста в 1972 р. з посади й усунення з України під приводом переведення на інше місце.
У 1973 р. — відправлення на пенсію.
Завдання: Коротко, охарактеризуйте П. Шелеста як історичну особистість. Зробіть висновки щодо його внеску в історію України.



Робота з документом № 1
        
         Кожний, хто живе в Радянській Україні, любить її, із гордістю говорить: «моя Україна», «наша Україна».
…Нинішня наша Україна за рівнем і обсягом промислової продукції – це майже шість довоєнних Україн. Питома вага республіки в народному господарстві країни за окремими видами промислової та сільськогосподарської продукції становить : по вугіллю – 34 %, газу – 31 %, чавуну – 48 %, готовому прокату – 42 %, залізній руді – 56 %, металургійному устаткуванню – 48 %, тракторах – 32 %, цукрових буряках – 58 %, олії – 32 %, зерну – 23 %, м'ясо-молочних виробах – 23-25 %. По багатьох найважливіших показниках, у тому числі й за обсягом промислової продукції та капіталовкладень, Україна досягла рівня, який мав увесь Радянський Союз напередодні Великої Вітчизняної війни.
Менше як 0,5 % території і 1,4 % населення земної кулі припадає на Радянську Україну, але вона дає 8 – 10 % світового виробництва сталі, чавуну, тракторів, цукру, видобутку вугілля, природного газу...
Потужний флот, що діє на морях і ріках України, складається із сучасних комфортабельних пасажирських суден, новітніх танкерів великої вантажності. І майже всі вони зроблені на суднобудівних заводах України...
Захмарні траси України становлять  уже понад 80 тис.км. Ними можна двічі оперезати земну кулю по екватору.

Радянська Україна займає почесне місце на міжнародній арені. Вона бере активну участь у роботі більш як п’ятдесяти різних міжнародних організацій, є членом ООН. До голосу України сьогодні прислухається увесь світ.

Із книги П. Шелеста ''Україно наша Радянська"

Запитання:
Що в книзі П. Шелеста могло стати підставою для її нищівної критики?
Як можна охарактеризувати документ з історичної точки зору?
_______________________________________________________________________________


Робота з документом № 2

У книзі яка має назву «Україно наша Радянська», непомірно багато місця відводиться минулому України, її дожовтневій історії. Водночас слабко показуються такі епохальні події, як перемога Великого Жовтня. Боротьба за побудову соціалізму. При цьому порушуються ленінські принципи класово-партійного, конкретно-історичного підходу до аналізу окремих історичних явищ і фактів. Особливо наочно це виявилося у характеристиці Запорізької Січі. Автор значною мірою ідеалізує українське козацтво і Запорізьку Січ. Розглядає їх як однорідну, так би мовити, позакласову спільність… Слід відзначити, що останніми роками в нашій літературі з’явився ряд книг (Р.Іваничука, С.Плачинди, І.Білика), для яких характерна ідеалізація патріархальщини. Прикрашаючи минуле, такі автори протиставляють його сучасності. Книга «Україно наша Радянська» не тільки не допомагає розвінчувати подібні явища, а навпаки, обмежує можливості критики антиісторичних тенденцій у висвітленні минулого українського народу в художніх і наукових виданнях.
Із передової газети «Правда» часів В. Щербицького

Запитання:
Чи справедливою є наведена критика П. Шелеста?
Як можна охарактеризувати цю статтю з історичної точки зору?

Таблиця № 2
Підтримував  централізовану політику
 Описание: Фото_ШелестОписание: Фото_ШелестОписание: Фото_ШелестОписание: Фото_Шелест

Щербицький Володимир Васильович (1918-1990) – комуністичний і державний діяч УРСР. З 1946 – на партійній роботі в Україні. У 1961-1963 та 1965-1972 – Голова Ради Міністрів УРСР. З 1961 – член ЦК КПРС. У 1972-1989 – перший секретар ЦК КПУ. Лауреат Ленінської премії (1982). Двічі Герой Соціалістичної Праці.
Позитивні риси
Підтримка реформ О. Косигіна на початковому етапі. За часи перебування його на посаді відбувся економічний підйом, стабільність. Була здійснена докорінна технічна модернізація легкої та харчової промисловості. Розвивалась культура та архітектура.
Негативні риси
Жорстка централізація, підпорядкування центру. Посилення русифікації. Підбір кадрів за принципом особистої відданості. Нещадна боротьба з будь-яким проявом інакомислення. У перші дні аварії на ЧАЄС намагався приховати трагедію.
Після приходу до влади М. Горбачова не підтримав «Перебудову».
У 1989 р.  — пішов у відставку з поста першого секретаря Компартії України внаслідок звільнення пленумом ЦК КПУ у зв'язку з похилим віком.
Завдання: Коротко, охарактеризуйте В. Щербицького як історичну особистість. Зробіть висновки щодо його внеску в історію України.
_______________________________________________________________________________

Знайди у тексті помилки

Двадцятиріччя з 1964 по 1985 рр. нерідко називають періодом «Відлиги» або «Десталінізації». Економічні показники в ці роки, за винятком «золотого» п’ятиріччя підвищувалися. Як і раніше, в народному господарстві домінувала легка промисловість. Колгоспно-радгоспна система продемонструвала свою повну ефективність. Аграрний сектор економіки поглинав не значні матеріальні ресурси, а його продуктивність підвищувалася. Науково-технічна революція сильно торкнулася сільського господарства України. Для забезпечення населення продовольством держава мусила в широких масштабах продавати зерно за кордон. Українське село процвітало. Сотні тисяч гектарів найродючіших земель були введені у господарський обіг. На карті України з явилося півтори тисячі сіл.  
_____________________________________________________________________

Урок 2. Розвиток економіки
Робота з таблицею
Середньорічні темпи зростання за п’ятирічку (%)
Показники
VІІІ пятирічка  1966–1970
ІХ п’ятирічка 1971–1975
Х п’ятирічка 1976–1980
ХІ п’ятирічка 1981–1985
Валовий суспільний продукт
6,7
5,6
3,4
3,5
Національний дохід
6,7
4,6
3,4
3,7
Капітальні вкладення
6,8
6,4
2,1
3,1
Продуктивність праці
6,1
4,1
3,0
3,8
Промислова продукція
8,4
7,2
3,9
3,5
Сільськогосподарська продукція
3,2
3,0
1,6
0,5
         Запитання та завдання
1.     Проаналізуйте  показники даної таблиці і зробіть висновок про середньорічні                      
темпи зростання економічних показників.
2.     Чому VІІІ п’ятирічка мала найбільш високі темпи зростання? Із чим це було
пов’язано?
3.     Чим можна пояснити зниження темпів щорічного зростання у наступні   
п’ятирічки?
________________________________________________________________________________
              Робота з таблицею
              Дані соціологічного опитування серед українців віком від 40 до 60 років.  
Питання: Які асоціації виникають у Вас коли згадуєте життя в УРСР  брежнєвського періоду ?
Асоціація
%
Позитивні асоціації, гарні часи, спокійне життя
18
Стабільність, впевненість у завтрашньому дні, віра у світле майбутнє
13
Безробіття, низька оплата праці, недоступність якісних товарів та послуг
5
Доступні, безкоштовні послуги, низькі ціни, наявність товарів у магазинах
16
Не було безробіття, стабільна заробітна плата
14
Негативні асоціації, нестача грошей, важке життя
7
Нейтральні асоціації
3
Всі люди рівні, не було дуже бідних та багатих, справедливість
11
Розквіт УРСР, підйом та розвиток промисловості
9
Дефіцит, черги, спекуляція, талони
2
Немає асоціацій
1
Інше
1
              Запитання та завдання
1.     Проаналізуйте  показники даної таблиці і зробіть висновок про рівень життя та економічний добробут населення часів «застою».
2.     Чи відрізняються дані соціологічного опитування з матеріалами навчального підручнику? Якщо так, то які саме розбіжності ви побачили?
3.     Чим це можна пояснити?
При вивченні даноъ теми матеріал доцільно подавати у вигляди таблиці. Можна    використовувати для конспекту у зошит


Реформи Олексія Косигіна



Сфери охоплені реформами
Зміст та суть реформ
Промисловість
·         Вдосконалення системи планерування і підвищення  самостійності підприємств;
·        Посилення економічного стимулювання і підвищення  матеріальної зацікавленості трудових колективів.
Сільське господарство
·        Зменшення планів обов'язкових постачань зерна;
·        Встановлення твердих планів закупівлі продукції на  п'ять років;
·        Підвищення закупівельних цін;
·        Введення надбавок за надпланову продукцію; 
·        Введення гарантованої оплати праці колгоспників;
·        Відміна обмежень відносно особистих підсобних  господарств;      
·        Зміцнення матеріально-технічної бази колгоспів і  радгоспів;
·        Дотації і капітальні вкладення в сільське  господарство.
Управління
·        Перехід від територіального принципу управління до  галузевого;
·        Відновлення системи міністерств.

Основні елементи

·        Скорочення планових завдань;
·        Розширення прав підприємств;
·        Перехід до оцінювання роботи підприємства за реалізованою продукцією;
·        Перерозподіл національного прибутку на користь аграрного сектору;
·         1966–1970 рр.  — реалізація реформи.
Результати

·        Пожвавлення сільськогосподарського виробництва;
·        Покращення постачання міст продовольством;
·        Зростання продуктивності праці;
·        Виконання основних показників п’ятирічки ( восьма п’ятирічка вважається «золотою»);
·        успіх реформ був зумовлений чинником «початкового ефекту».  



Урок 3. Етносоціальні процеси та рівень життя населення

Таблиця 3



Національний склад населення України у 20 – 70-х рр. ХХ ст.
Роки
1926
1959
1979
Українці
28550
32158
36489
Росіяни
3055
791
10472
Євреї
2440
840
634
Поляки
1906
363
258
Молдавани
405
343
293
Білоруси
85
291
406
Болгари
205
219
238
Угорці
125
149
164
Греки
125
104
104
Татари
205
62
90
Вірмени
25
28
32
Німці
565
23
28

Опираючись на дані, наведені у таблицях 1, 2, 3 виявіть основні тенденції змін національного складу населення. Спробуйте визначити, які історичні події та явища могли їх спричинити.
Інтерактивна  гра   «хто попереду?»
До дошки виходять 6 учнів. Вчитель пропонує перенестися у часі до УРСР років «Застою», кожному дається роль :
1)    Партійний діяч;
2)    Токар на заводі;
3)    Продавець промтоварів;
4)    Колгоспник;
5)    Відомий артист;
6)    Лікар.
Далі вчитель задає питання, і той хто відповідає «так», робить крок вперед, а той хто відповідає «ні», залишається стояти біля дошки. Таким чином можна зясувати, хто у роки «Застою» мав більше можливостей, та на скільки відрізнявся рівень життя громадян різних соціальних прошарків.
Питання:
Хто з вас має можливість?
1.     Отримувати безкоштовну освіту та медичну допомогу;
2.     Відпочивати за кордоном;
3.     Отримати від держави безкоштовне житло;
4.     Придбати автомобіль;
5.     Отримувати санаторно–курортний відпочинок;
6.     Вільно виражати свої думки та погляди;
7.     Покупати «дефіцитні» товари;
8.     Якісно харчуватися;
9.     Мати вдома обслуговуючий персонал;
10. Придбати автомобіль;
11. Мати додаткове джерело заробітку.

(Можна по такому принципу порівнювати різні історичні періоди)
_________________________________________________________________

Урок 4. Опозиційний рух 

Гра «Відгадай хто я»?
На дошці написані імена трьох українських опозиційних діячів та закріплені їх портрети. Три учня по-черзі зачитують уривки з документів які наведені нижче. Інші учні, повинні встановити авторство документів і правильно поставити кожного біля «свого портрету». Після цього вчитель задає питання: Що об’єднує авторів документів? Дайте визначення руху в суспільному житті радянської України, до якого вони мають відношення.
1)    «Отже, я не прошу помилування. Мушу тільки сказати, що окремі фрази, рядки, слова були кинені мною згаряча, в нападі гніву, а гнів – злецький до радця. Од нього я прагну «звільнюватися, як од скверни», але не завжди міг звільнитися: занадто часто зі мною поводитися не то, що не по-радянському, а просто не по-людськи. Ось тільки один випадок. В травні 1966 р. зусиллями С. Д. Зубкова, заступника директора Інституту літератури АН УРСР, мене було звільнено з архіву. Я лишився напризволяще…».
2)    «Громадяни судді! Керуючись рішенням суду з приводу моєї заяви про участь у судовому процесі без захисника, я надіявся відповідно до слів головуючого виступати в судовій дискусії нарівні з моїм адвокатом. Оскільки цього не сталося, я зупинюся на деяких положеннях обвинувального висновку і обвинувальної промови державного звинувача. …Тому я заявляю, що боротьба проти сталінізму тільки почалася…»
3)    «У серпневі й вересневі дні 1965 року ніщо, здавалося, не порушувало звичайного ритму життя на Україні. Газети писали про чергові перемоги на трудових фронтах, передмова московської «Правди» закликала зміцнювати дружбу народів і застерігала, що партія не дозволить перешкоджати прогресивним процесам взаємно зближення народів і обміну кадрами… Тим часом чомусь не повернулися з літньої відпустки критик Іван Світличний, науковець-психолог Михайло Гончар, вчитель Михайло Озерний, студент Ярослав Геврич…».

Відповіді:
1) В. Стус. Із листа П. Шелесту.
2) М. Горинь. На засіданні Львівського суду.
3) В. Чорновіл. Передмова до книги «Лихо з розуму».

Гра «Знайди героя»

Вставте у текст пропущене прізвище історичного діяча
(О. Гончар, І. Світличний, С. Параджанов, І. Сокульський, Є. Сверестюк, М.Брайчевський, А. Горська, З. Франко, П. Шелест, В. Чорновіл, Л.Костенко, В. Стус, П. Майборода, О. Антонов, І. Драч, І. Дзюба, Д. Павличко, Ф.Овчаренко.) 
       У вересні 1965 р. під час презентації у київському кінотеатрі «Україна» картини ……. «Тіні забутих предків» з різкою критикою арештів серед інтелігенції, які відбувалися влітку 1965 р., виступили ……., ……., ……. Під їхнім листом підписалося 140 присутніх. Реакція властей було блискавичною.  ……. звільнили з роботи у видавництві «Молодь» і виключили з аспірантури Київського педінституту,  ……. звільнили з редакції газети «Молода гвардія», ……. відрахували з Інституту літератури АН УРСР.
       Але це не згасило наростаючу хвилю протестів. У листопаді 1965 р. захищаючи заарештованих до ЦК КП України звернулися з листом композитор ……., поети ……. та ……., авіаконструктор ……. .
       Листи – звернення до керівників УРСР та СРСР були однією з найпоширеніших форм протесту. Тих хто їх підписував називали «…….». Серед українців «…….» були …………………….. . У 1968 р. на і’мя першого секретаря ЦК КПУ ……., секретаря ЦК з питань ідеології ……. і секретаря Спілки письменників України ……. було надіслано колективного листа чотирьох молодих митців Дніпропетровська, які протестували проти шельмування  ……. за його роман «Собор». У підготовці листа звинуватили поета ……., якого заарештували і засудили на 4,5 роки таборів суворого режиму.         
Анекдот по темі
У Брежнєва питають:
-         Леонід Ілліч, яке у Вас хобі?
-         Збираю анекдоти про себе.
-         І багато назбирали?
-         Два табори !

аУрок 5. Культура і духовне життя

Ім’я автора
Назва твору
Микола…
«Вітер в обличчя»
Борис…
«Доктор Живаго»
Олесь…
«Циклон»
Павло…
«Диво»
Ліна…
«Маруся Чурай»
Олександр…
«Архіпелаг ГУЛАГ»
Василь…
«Дорога болю»
Допишіть у таблиці прізвище авторів наведених творів.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Напишіть листа від імені однієї з наведених історичних осіб до її реально існуючого сучасника: Ліна Костенко, Василь Стус, Іван Драч, Олесь Гончар.
У листі необхідно:
1)    Дати характеристику історичної епохи, коли жили відправник листа та його адресат;
2)    Описати конкретну історичну подію, учасником якої був обраний герой (вказуючи дати, прізвища, географічні назви та інший фактичний матеріал);
3)    Сформулювати питання до одержувача листа, що безпосередньо стосуються історичних подій, учасником чи очевидцем яких він міг бути.

Анекдот по темі
-         Це правда, що Брежнєву збираються присвоїти звання генералісимуса?
-         Правда. І якщо він його вимовить, додадуть ще й звання народного артиста!

Для полегшення вивчення теми учням надається дана таблиця. Можна використовувати для конспекту у зошит

Розвиток освіти
Позитивні явища
Негативні явища
-         Перехід до загальної середньої освіти.
-         Зростання обсягів методичного і матеріального забезпечення школи.
-         Ґрунтовна підготовка учнів з базових дисциплін.
-         Запровадження нових дисциплін.
-         Загальний високий рівень навчання.
-         Формування педагогічних шкіл передового досвіду.
-         Зростання ідеологізації та русифікації освіти.
-         Жорсткий партійний контроль над учителями.
-         Підвищення навантаженням на учнів у зв’язку з ускладненням навчальних програм.
-         Поглиблення розриву між сільською і міською школами.
-         Школи орієнтувалися на оволодіння учнями знань, а не надання їм практичного життєвого досвіду.
-         Система освіти відставала від потреб нового етапу НТР.
-         Майже відсутня диференціація шкіл.

Спираючись на дану таблицю, визначте тенденції розвитку і якості науки в Україні за часів «застою»

ДИНАМІКА ЗРОСТАННЯ НАУКОВЦІВ УРСР 1950 – 1980-ТІ РР
РОКИ
КАНДИДАТІВ НАУКИ
ДОКТОРІВ НАУКИ
ПРОФЕСОРІВ
ДОЦЕНТІВ
ВЧЕНИХ
1950
162 500
45 500
8 300
8 900
21 800
1960
345 200
98 300
10 900
9 900
36 200
1970
927 700
224 500
23 600
18 100
68 600
1975
1 223 400
326 800
32 300
22 900
87 900
1980
1 500 000
500 000
50 000
30 000
112 000

У яких твердженнях ідеться про Василя Стуса?
11)    Засновник Української громадянської групи сприяння виконанню Гельсінських угод
22)    Засуджений за звинуваченням в «антирадянській агітації й пропаганді»
33)    Автор творів «Хроніка опору», «Репортаж із заповідника ім.. Берії»
44)    Організатор і видавець нелегального журналу «Український вісник»
55)    Автор поетичних рядків «Народе мій до тебе я верну…»
А) 1, 5;  Б) 1, 3;  В) 2, 4;  Г) 2, 5;  Д) 3, 5;  Ж) 4, 5.














1 комментарий:

  1. Casino Site | ᐈ Casino UK
    We are a Casino website with a long list of bonuses, offers, casino games and much more. Learn more about Casino site here.🏆 Casino Site: Grosvenor 카지노사이트 Casinos🎲 Games: 1xbet korean 400+ Rating: 4.7 · ‎Review by VegasSlotsOnline worrione

    ОтветитьУдалить